Leefbaar Lelystad verbaasd over gratis reclame van gemeente

LELYSTAD – De fractie van Leefbaar Lelystad is verbaasd over het contract dat de gemeente zou hebben afgesloten met buitenreclamebedrijf Viacom. Dit bedrijf heeft 32 billboards (veelal bushokjes) in beheer in Lelystad, en plaatst daar reclame. In het kader van de nieuwe Stadsdienst zou er een nieuw contract met het bedrij f zijn afgesloten voor de komende 15jaar. Vreemd is dat Viacom daarbij geen erfpacht zou hoeven te betalen aan de gemeente, die daarmee minstens 112.000 euro per jaar misloopt. Dat is de berekening van vice-fractievoorzitter Erica van leefbaar Lelystad. Eerdere vragen omtrent dit onderwerp werden door wethouder Mattie omzeild. Erica heeft nu een Interpellatiedebat aangevraagd in de raadsvergadering van donderdag (gisteren, red).

ž Door Kees Bakker

Of dat debat is doorgegaan, kunt u vandaag op Nieuws TV en volgende week in de FlevoPost lezen. Erica is hoogst verbolgen,over de ontwijkende antwoorden die hij tot nu kreeg. Eerst was er nog geen nieuw contract met Viacom afgesloten, later was er sprake van een mondelinge overeenkomst, dan weer hoort hij dat' er over twee jaar een nieuw contract wordt afgesloten, en dat de gemeenteraad daar  niets over te zeggen heeft, dat het een zaak is van het college.

Het bedrag van 112.000 euro per jaar :is echter aanzienlijk, zeker als: het zou gaan over een periode van 16 jaar: 1.680.000 euro. De schatting van 112.000 euro is overigens niet optimistisch. Erica heeft ervaring met buitenreclame. Viacom beheert een 100-tal abri's (bushokjes), 39 zogenaamde europanels (met 78 vlakken) en 82 billboardvlakken, Voor de eerste twee hoeft geen erfpacht te worden betaald. Meestal wordt daarvoor met gemeenten afgesproken dat de busholkjes gratis geplaatst, onderhouden en vervangen worden, en dat de reclame daarop voor rekening van het bedrijf is. Maar de billboards, daar verdient Viacom gewoon geld mee. In den lande is het heel gewoon dat de gemeente.daar erfpacht voor ontvangt. Die kan variėren van 2.500 tot 15.000 euro per billboard.

Als de gemeente het echter allemaal gratis weggeeft, is Viacom spekkoper. Mocht het zo zijn dat het contract reeds getekend: is, dan is dat jammer maar helaas. In dat geval is de fractie van Leefbaar Lelystad echter nog wel nieuwsgierig naar de beweegredenen van de wethouder om dit contract af te sluiten. Leefbaar hoopt in de raadsvergadering donderdag steun te hebben gekregen van, andere nieuwsgierige fracties.